Oltre 30 per cento dei diabetici è colpito da complicanze visive, ma pochi si controllano. Il 6 luglio forum a Roma
Il diabete è una delle “pandemie” del nostro tempo: secondo l’OMS circa 422 milioni di persone ne sono affette, per l’Istat oltre 3,2 milioni solo in Italia. Si stima che almeno un terzo di queste persone siano colpite da retinopatia diabetica, la prima causa di cecità e ipovisione in età lavorativa; ma i danni retinici sono spesso evitabili grazie a controlli medico-oculistici periodici. Eppure nel Belpaese solo l’11 per cento dei diabetici si sottopone annualmente a una visita oculistica con controllo del fondo oculare. Quindi ancora oggi non c’è una risposta sanitaria adeguata al problema.
Il forum del 6 luglio
Nel nostro Paese l’Agenzia internazionale per la prevenzione della cecità-IAPB Italia onlus punta a sensibilizzare persone e istituzioni riguardo ai possibili danni del diabete a livello visivo. Per questo il 6 luglio 2017 ha promosso a Roma [[col patrocinio del Senato, dell’Istituto Superiore di Sanità, il Ministero della Salute, Diabete Italia, Società Italiana di Diabetologia, Società Italiana di Medicina Generale, Associazione Medici Diabetologi, Società Oftalmologica Italiana, Italian Barometer Diabetes Observatory (IBDO) e l’Associazione d’Iniziativa Parlamentare e Legislativa per la Salute e la Prevenzione]] il 2° Forum nazionale intitolato “La Retinopatia Diabetica: una lotta possibile” [[in Piazza Capranica 72]]. In quest’occasione si è tenuta una lettura magistrale di Walter Ricciardi (Presidente dell’Istituto Superiore di Sanità), oltre a un intervento di Matteo Piovella (Presidente della Società Oftalmologica Italiana), una relazione di Francesco Bandello (docente di Oftalmologia presso il S. Raffaele di Milano), un intervento di Simona Turco e un altro di Filippo Cruciani (entrambi del Polo Nazionale per la Riabilitazione Visiva).
Solo il 25% dei diabetici fa screening annuali del fondo
Occorre trovare soluzioni sanitarie più adeguate. Per questo è stata presentata una mozione parlamentare con cui si mira a un nuovo modello di gestione delle persone anche ricorrendo alla telemedicina, in modo da prevenire problemi oculari che altrimenti rischiano di diventare irreversibili. Si consideri che solo un quarto dei diabetici si sottopone a un controllo annuale del fondo oculare.
C’è la necessità di adottare scelte di politica sanitaria responsabili e innovative, che consentano la messa a punto di nuovi modelli di gestione, in grado di rispondere adeguatamente ai bisogni di chi è colpito dal diabete e, in particolar modo, dalla retinopatia [[Naturalmente un modello sanitario innovativo a livello nazionale deve poi tradursi in politiche sanitarie regionali efficaci]]. Quindi si punta al coinvolgimento di tutti soggetti istituzionali di alto profilo.
L’avv. Giuseppe Castronovo, Presidente della IAPB Italia onlus, ha fatto il punto:
Utilizziamo i cookie sul nostro sito web per offrirti una esperienza di navigazione migliore. Facendo clic su "Accetto", acconsenti all'uso di tutti i cookie.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durata
Descrizione
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementor
never
This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
ts
3 years
PayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c
3 years
PayPal sets this cookie to make safe payments through PayPal.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Cookie
Durata
Descrizione
x-cdn
session
Paypal sets this cookie to recognise customers and process payments.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Durata
Descrizione
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_35932404_13
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Durata
Descrizione
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.